Wybierając się na narty za granicę warto odpowiednio przygotować zarówno siebie, jak i samochód (to najpopularniejszy środek transportu w przypadku takich wyjazdów). Kilka cennych wskazówek znajdziesz w naszym poradniku.

Pakowanie z głową

Na dobry początek skupmy się na pakowaniu. Wyjazd narciarski jest o tyle kłopotliwy, że trzeba ze sobą zabrać zarówno dużo ciepłych ubrań, jak i masę sprzętu. Nasza rada? Jeśli jeszcze go nie masz, to zainwestuj w box dachowy. Jest to najlepsze akcesorium, jakie można kupić z myślą o zagranicznym czy nawet krajowym wyjeździe na narty.

Box montujemy na bagażniku dachowym (tzw. belki), który – w zależności od modelu i nadwozia auta – jest mocowany do relingów lub do karoserii.

Od razu wyjaśnimy też, że użytkując auto w leasingu czy wynajmie długoterminowym, nie musisz pytać właściciela pojazdu o zgodę na montaż bagażnika i przewóz boxu, o ile przestrzegasz wytycznych producenta pojazdu (w zakresie maksymalnej nośności dachu). Nie jest to bezpośrednia ingerencja w samochód.

Box dachowy oszczędza mnóstwo miejsca w bagażniku auta i pozwala bezpiecznie oraz komfortowo przewozić narty, deski, buty, kaski i wiele innych rzeczy niezbędnych podczas wyjazdu narciarskiego. Zadbaj natomiast o prawidłowe rozplanowanie bagaży – najcięższe przedmioty umieść w przedniej części boxu.

Skontroluj stan techniczny pojazdu

Nie ma znaczenia, jakiej klasy jest auto, którym planujesz wybrać się na narty. Zawsze warto skontrolować jego stan techniczny przed długą i wymagającą drogą (zwłaszcza w trudnych warunkach zimowych).

Przegląd najlepiej jest zlecić w ASO – szczególnie dotyczy to pojazdu finansowanego leasingiem lub w wynajmie długoterminowym. Jeśli np. jeździsz leasingowanym Fordem, Peugeotem czy Volvo, to umów się na standardowy przegląd w autoryzowanym serwisie, który z pewnością wychwyci ewentualne usterki wymagające pilnej interwencji przed dalekim wyjazdem.

Sprawdź opony

Nie musimy chyba wyjaśniać, dlaczego zagraniczny wyjazd na narty wymaga wyposażenia samochodu w dobre opony – najlepiej zimowe, ewentualnie nowe wielosezonowe z najwyższej półki. Chodzi tutaj po prostu o bezpieczeństwo.

Przyjmuje się, że jeśli zimowe ogumienie ma już mniej niż 4 mm głębokości bieżnika, to należy je wymienić. Pamiętaj, że np. w Alpach drogi potrafią być dosłownie zasypane śniegiem, dlatego poza dobrymi oponami często trzeba też mieć pod ręką łańcuchy – w niektórych krajach wymagane przepisami, do czego teraz przejdziemy.

Obowiązkowe wyposażenie samochodu – pamiętaj o przepisach obowiązujących w innych krajach!

W Polsce przepisy dotyczące zimowego wyposażenia auta są bardzo liberalne. Dość napisać, że w naszym kraju nie wymaga się nawet wymiany opon na zimowe. Jest to o tyle istotne, że w popularnych wśród Polaków krajach narciarskich sytuacja wygląda zupełnie inaczej – łatwo więc o kosztowne przeoczenie!

Czy wiesz, że…

w Austrii mandat za poruszanie się samochodem na oponach letnich w okresie między 1 listopada a 15 kwietnia, w zależności od warunków atmosferycznych może wynieść nawet do 5000 euro?

Poniżej wymieniamy obowiązkowe zimowe wyposażenie samochodu w tych krajach, które najczęściej odwiedzają polscy narciarze (lub przejeżdżają przez nie w drodze do docelowego kurortu).

Austria

  • trójką ostrzegawczy,
  • apteczka,
  • kamizelka odblaskowa,
  • opony zimowe (między 1 listopada a 15 kwietnia),
  • łańcuchy śniegowe, jeśli informują o tym znaki na drodze.

Czechy

  • trójkąt ostrzegawczy,
  • apteczka,
  • komplet zapasowych żarówek,
  • opony zimowe (między 1 listopada a 31 marca, na odcinkach dróg, na których nie ma możliwości posypywania jezdni solą – głównie w regionach górskich).

Francja

  • trójkąt ostrzegawczy,
  • komplet zapasowych żarówek,
  • kamizelka odblaskowa,
  • opony zimowe i łańcuchy (dotyczy wybranych odcinków dróg w regionach górskich).

Niemcy

  • trójkąt ostrzegawczy,
  • apteczka,
  • kamizelka odblaskowa,
  • opony zimowe i łańcuchy (na trasach w regionach górskich).

Słowacja

  • trójkąt ostrzegawczy,
  • apteczka,
  • kamizelka odblaskowa,
  • komplet zapasowych żarówek,
  • zapasowe bezpieczniki,
  • zestaw do wymiany koła lub zestaw naprawczy,
  • linka holownicza,
  • opony zimowe (między 15 listopada a 15 marca).

Szwajcaria

  • trójkąt ostrzegawczy,
  • łańcuchy na oznakowanych drogach.

Włochy

  • kamizelka odblaskowa,
  • opony zimowe i łańcuchy (obowiązkowe na drogach w regionie Val d’Aoste między 15 października a 15 kwietnia).

To warto wiedzieć!

Kryterium opon zimowych spełniają również coraz popularniejsze w Polsce opony wielosezonowe z oznaczeniem 3PMSF (z symbolem górskiego szczytu).

Zabierz niezbędne dokumenty

Wielu Polaków wybiera się za granicę samochodem bez dokumentów pojazdu. Nie wynika to z zapominalstwa, ale z przyzwyczajenia. Rzeczywiście, w Polsce nie trzeba już wozić ze sobą dowodu rejestracyjnego, dowodu zakupu ubezpieczenia OC czy nawet prawa jazdy, które w razie kontroli drogowej można okazać w aplikacji mObywatel.

Za granicą to tak nie działa. Owszem, można liczyć na szczęście i wyrozumiałość np. włoskiego policjanta, natomiast już w Austrii czy w Niemczech taki manewr na pewno nie przejdzie. Stąd szykując się do zagranicznego wyjazdu samochodem na narty dwa razy sprawdź, czy masz spakowane dokumenty pojazdu (dowód rejestracyjny i OC) oraz dokumenty kierowcy (prawo jazdy i dowód osobisty/paszport).

Przeczytaj nasz poradnik, w którym wyjaśniamy, co zrobić w przypadku zgubienia dokumentów samochodu w leasingu – jest też wątek poświęcony podróży zagranicznej.

Sprawdź ubezpieczenie samochodu

Jeśli użytkujesz samochód finansowany leasingiem lub wynajmem długoterminowym, to auto jest objęte kompletem ubezpieczeń komunikacyjnych i majątkowych. Jednak przed wyjazdem warto sprawdzić, czy aby na pewno wybrany pakiet gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo za granicą.

Mamy tutaj na myśli przede wszystkim ubezpieczenie assistance. Może się okazać, że to, które zostało wykupione przez finansującego (lub przez Ciebie za zgodą firmy leasingowej) obejmuje tylko terytorium Polski. W takiej sytuacji należy je rozszerzyć także o pomoc zagranicą oraz zwiększyć limit holowania pojazdu po awarii czy kolizji.

Jak to zrobić? Najlepiej po prostu skontaktuj się z firmą leasingową, zwłaszcza jeśli użytkujesz np. Hyundaia, Mazdę czy Mercedesa w wynajmie długoterminowym – w takiej sytuacji wszystkie formalności załatwi za Ciebie właściciel pojazdu (wynajmujący).

Wykup ubezpieczenie turystyczne

Nie zapominajmy również o ubezpieczeniu turystycznym, które na pewno warto wykupić przed wyjazdem narciarskim – zwłaszcza zagranicznym. Co prawda w krajach, do których najczęściej jeżdżą polscy narciarze, zadziała karta EKUZ, jednak gwarantuje ona dostęp jedynie do podstawowych świadczeń (a wręcz może obowiązywać częściowa odpłatność).

Prywatne ubezpieczenie turystyczne, oczywiście obejmujące uprawianie sportów zimowych, zapewni nie tylko pokrycie kosztów ewentualnego leczenia w zagranicznym szpitalu, ale też np. bardzo kosztowny transport medyczny do Polski.

Zagraniczny wyjazd na narty samochodem w leasingu lub wynajmie długoterminowym

Jeśli na co dzień użytkujesz samochód, który nie jest Twoją własnością, to musisz pamiętać o jeszcze jednej rzeczy: uzyskaniu zgody firmy leasingowej. Nie zawsze wymagają tego sami leasingodawcy, natomiast jest wielce prawdopodobne, że zapyta o nie zagraniczny policjant w razie kontroli drogowej.

Kierowcy samochodów w leasingu lub osoby, które użytkują auto w ramach wynajmu długoterminowego samochodu, przed zagranicznym wyjazdem na narty powinny się więc skontaktować z firmą leasingową i poprosić o wystawienie stosownego upoważnienia.

Więcej o tym przeczytasz w naszym artykule na temat zagranicznego wyjazdu samochodem w wynajmie długoterminowym.