Bagażnik rowerowy – charakterystyka poszczególnych rodzajów bagażników

Producenci oferują kilka rodzajów bagażników rowerowych. Przed wyborem konkretnego modelu warto poznać charakterystykę oraz mocne i słabe strony każdego rozwiązania. Kupując bagażnik rowerowy, masz do wyboru:

  • bagażnik na dach,
  • bagażnik rowerowy na hak w formie uchwytów lub platformy,
  • bagażnik w formie wieszaków montowanych na hak,
  • bagażnik rowerowy na klapę,
  • uchwyty do transportu we wnętrzu pojazdu.

Bagażnik rowerowy na dach

Bagażnik dachowy składa się z części bazowej oraz uchwytów rowerowych. Baza ma postać poprzecznych belek montowanych na relingi. Belki są dostępne w dwóch wariantach, jako:

  • stalowe elementy o przekroju prostokątnym, do których mocuje się uchwyty,
  • aluminiowe elementy aerodynamiczne, do których mocuje się uchwyty na tzw. wsuwki.

Po zamocowaniu rower stoi w wyprofilowanej rynnie, a jego ramę podtrzymują specjalne szczypce. Montaż bagażnika na dachu oraz zamocowanie rowerów zabiera około 1 godziny. Tego typu konstrukcja w żaden sposób nie ogranicza widoczności i nie zasłania świateł czy tablicy rejestracyjnej. Jednocześnie rowery zamocowane na dachu mogą utrudniać lub nawet uniemożliwiać wjazd do niektórych parkingów podziemnych.

Alternatywą dla tego rozwiązania jest box dachowy, czyli zabudowany bagażnik dachowy. Wybór takiej opcji wiąże się jednak z koniecznością wcześniejszego odkręcenia kół i kierownicy w rowerze. Montaż bagażnika rowerowego na dach zajmuje do godziny. W tej kategorii rozbieżność cenowa jest dosyć duża i wynosi od 100 do 1000 złotych

Bagażnik rowerowy na hak w formie uchwytów lub platformy

Bagażnik rowerowy na hak to idealny wybór dla właścicieli aut terenowych oraz osób podróżujących głównie po autostradach. Platforma bagażnika jest mocowana do haka holowniczego. W specjalnych rynienkach lub zamkniętej konstrukcji wyposażonej w mocowania kół umieszcza się rowery. Dużą zaletą bagażników rowerowych w formie platformy jest możliwość szybkiego montażu i demontażu oraz bardzo małe ryzyko porysowania lakieru. Rowery umieszczone z tyłu samochodu nie utrudniają jazdy i nie stwarzają nadmiernego oporu. Na rynku dostępne są m.in. bagażniki rowerowe z odchylaną platformą, która pozwala regulować opory aerodynamiczne. Wśród najczęściej wybieranych bagażników rowerowych na hak znajduje się:

  • bagażnik rowerowy na hak na 2 rowery,
  • bagażnik rowerowy na hak na 3 rowery,
  • bagażnik rowerowy na hak na 4 rowery.

Bagażnik rowerowy na hak w formie platformy powoduje wydłużenie tyłu auta, o czym warto pamiętać podczas cofania. W przypadku posiadania takiego bagażnika, należy zamówić trzecią tablicę rejestracyjną do auta. Orientacyjny koszt bagażnika na hak w formie platformy to, w zależności od ilości transportowanych rowerów, od 1000 do 3500 złotych. Ten typ bagażnika rowerowego można zainstalować nawet w ciągu 60 sekund.

Bagażnik w formie wieszaków montowanych na hak

Kolejny bagażnik rowerowy montowany na haku ma formę wieszaków. To tańsza alternatywa dla platformy. Montaż oraz demontaż bagażnika jest bardzo prosty i szybki. Sama konstrukcja zajmuje niewiele miejsca, co ułatwia jego przechowywanie. Dużym atutem jest także niska cena tego bagażnika w porównaniu do platformy. Słabym punktem tego bagażnika jest mała stabilność zamocowanych rowerów. Po zamontowaniu co najmniej dwóch jednośladów istnieje ryzyko, że w czasie jazdy będą obijać się o siebie. Bagażnik rowerowy w formie wieszaków można kupić już za 200-500 złotych. Jego montaż jest równie łatwy i szybki, jak w przypadku platformy.

Bagażnik rowerowy na klapę

Bagażnik na rowery na klapę auta to doskonały wybór dla osób, które nie mają haka holowniczego w aucie, a przy tym nie chcą przewozić rowerów na dachu samochodu. Ten typ konstrukcji jest montowany na tylną klapę pojazdu. Warto pamiętać, że bagażnik rowerowy na klapę nie jest uniwersalny. To oznacza, że należy poszukać produktu dopasowanego do konkretnego modelu pojazdu. Zaletą jest możliwość montażu w większości aut. Rowery zamontowane w tym bagażniku wystają nieznacznie poza obrys pojazdu, co może obniżać komfort w czasie jazdy. Bagażnik rowerowy na klapę nie nadaje się do transportu rowerów elektrycznych, ponieważ pojedyncze stanowisko ma udźwig 15 kg. Sam montaż tego typu konstrukcji również nie należy do najłatwiejszych zadań. Bagażnik rowerowy na klapę nie jest wyposażony w dodatkowe zabezpieczenia, dlatego nie można zostawiać go bez nadzoru. W czasie jazdy po nierównym terenie konstrukcja nie gwarantuje odpowiedniej stabilności rowerów, przez co istnieje ryzyko porysowania karoserii auta. W odróżnieniu od modeli montowanych na haku bagażnik rowerowy na klapę nie zasłania tablicy rejestracyjnej.

Uchwyty do transportu rowerów we wnętrzu pojazdu

Uchwyt na rowery do samochodu to rozwiązanie dla osób, które dysponują większą przestrzenią wewnątrz pojazdu. Brak bagażnika zewnętrznego eliminuje problem dodatkowych oporów powietrza. Tym samym umożliwia szybsze przemieszczanie się po drogach. Uchwyt do transportu we wnętrzu pojazdu chroni rowery przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi i ewentualną kradzieżą w czasie postoju. Przewóz rowerów we wnętrzu samochodu często wymaga demontażu koła oraz siedziska lub kierownicy jednośladu. Dodatkowo przy wkładaniu rowerów do środka trzeba zachować szczególną ostrożność, aby nie uszkodzić plastików lub materiałów wewnątrz pojazdu. Umieszczenie rowerów wewnątrz pojazdu automatycznie ogranicza ilość wolnego miejsca na inne bagaże. Warto wziąć to pod uwagę, kupując uchwyt na rowery do samochodu.

Bagażnik samochodowy – o czym pamiętać podczas wyboru bagażnika na rowery?

Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka praktycznych wskazówek, dzięki którym wybierzesz najlepszy bagażnik rowerowy:

  • Sprawdź, czy wybrany bagażnik rowerowy do samochodu jest kompletny i dopasowany do Twojego modelu auta.
  • Wybierz bagażnik na rowery posiadający certyfikaty TUV lub City Safety, które potwierdzają jakość wykonania i pozytywny wynik testów bezpieczeństwa dopuszczających do użytkowania na drodze.
  • Zastanów się nad materiałem, z którego wykonana jest konstrukcja bagażnika. Zaletą aluminium jest niska waga. Stalowa konstrukcja jest masywniejsza i bardziej stabilna, co sprawdzi się podczas transportu większej liczby rowerów.
  • Wybierz bagażnik na rowery z podparciem w przynajmniej trzech miejscach, ponieważ znacznie zwiększa to stabilność całej konstrukcji.
  • Sprawdź, czy podpory bagażnika są stabilne. To pozwoli ograniczyć ruch rowerów przy bocznych podmuchach wiatru.
  • Zastanów się, ile rowerów będziesz przewozić. W przypadku dwóch jednośladów możesz wybrać bagażnik rowerowy na dach, na klapę lub na hak. Przy większej liczbie optymalnym rozwiązaniem będzie platforma lub bagażnik rowerowy na hak.
  • Sprawdź, czy uchwyty mocujące są wykonane ze stali. Elementy z aluminium nie są tak solidne, a tym samym nie gwarantująstabilności porównywalnej do konstrukcji stalowej.
  • Zweryfikuj szybkość montażu bagażnika oraz sposób mocowania na nim rowerów.
  • Zastanów się, na jakie trasy będziesz zabierał ze sobą rowery. W przypadku krótkich podróży w zupełności wystarczy bagażnik dachowy. Przy dalszych wyprawach lepszym rozwiązaniem będzie bagażnik rowerowy na hak.  Przewożenie rowerów z tyłu pojazdu nie stwarza nadmiernego oporu powietrza.
  • Wybieraj markowe produkty. Znane i cenione marki dają większą gwarancję wysokiej jakości wykonania.
  • Jeśli będziesz przewozić rowery wykonane z karbonu, warto zaopatrzyć się w specjalne osłony na ramę wykonaną z włókna węglowego.

Rower w samochodzie – jak bezpiecznie podróżować z bagażnikiem rowerowym?

W przepisach prawa nie ma zbyt wielu informacji o tym, jak przewozić rower w samochodzie. Dlatego w tej kwestii musisz polegać przede wszystkim na instrukcji producenta bagażnika oraz swoim zdrowym rozsądku. Bagażnik rowerowy na dach musi być prawidłowo zamontowany i użytkowany zgodnie z jego przeznaczeniem. Zarówno uchwyt, jak i dach samochodu nie mogą być obciążone ponad dopuszczalną normę. W przypadku większości samochodów osobowych maksymalny ciężar to 70 kg.

Przewożenie rowerów na dachu zmienia także aerodynamikę pojazdu. To sprawia, że kierowca odczuwa silniejsze podmuchy wiatru. Jednocześnie auto rozpędza się wolniej niż zazwyczaj i zużywa więcej paliwa. Przy dużych prędkościach może być słyszalny charakterystyczny szum. Przed zamocowaniem roweru na bagażniku trzeba zdjąć z niego akcesoria jak koszyk czy torba na bagażnik rowerowy.

W instrukcji producenta każdego bagażnika znajduje się informacja dotycząca maksymalnej prędkości pojazdu z zamontowanym bagażnikiem. Najczęściej jest to 130 km/h przy dobrych warunkach pogodowych. Pamiętaj, że im wyższa prędkość, tym większy opór powietrza. Może to być szczególnie niebezpieczne w trakcie pokonywania zakrętów. Dodatkowy bagaż zamontowany na dachu będą wpływać na manewrowanie pojazdem. Dlatego podczas przewozu rowerów należy unikać agresywnej jazdy. W przypadku bagażnika zamontowanego z tyłu pojazdu trzeba zachować szczególną ostrożność podczas cofania. W trakcie podróży z bagażnikiem na dachu zwracaj szczególną uwagę na niskie obiekty oraz gałęzie drzew. Przed wyjazdem warto zmierzyć całkowitą wysokość auta z rowerami i stosować się do oznaczeń umieszczanych na wiaduktach czy wjazdach na podziemne parkingi.

Wiesz już, jaki bagażnik rowerowy będzie dla Ciebie najlepszy? Znasz charakterystykę poszczególnych rozwiązań oraz kryteria, którymi powinieneś kierować się podczas wyboru. Dzięki temu będzie Ci dużo łatwiej dokonać optymalnego wyboru. Prawidłowo dobrany i użytkowany bagażnik zapewni bezpieczeństwo rowerów oraz komfort podróżowania z dodatkowym bagażem.