Leasing samochodowy – auta nowe czy używane? 

Firmy oferujące leasing samochodowy proponują klientom finansowanie pojazdów nowych i używanych. Który z wariantów jest korzystniejszy? W większości przypadków na preferencyjne warunki umowy możesz liczyć przy wyborze nowego samochodu. Uproszczona jest także sama procedura leasingu oraz weryfikacja pod kątem zdolności kredytowej. Nie będziesz musiał także dostarczać dokumentów finansowych firmy. Leasing nowego samochodu pozwala zawrzeć umowę nawet na okres 84 miesięcy. A jak jest w przypadku pojazdów używanych? Maksymalny okres umowy leasingowej jest uzależniony od wieku samochodu i może wynosić: 

  • 60 miesięcy w przypadku pojazdów w wieku 1-3 lat, 
  • 48 miesięcy w przypadku pojazdów 4-letnich, 
  • 36 miesięcy w przypadku pojazdów 5-letnich, 
  • 24 miesiące w przypadku pojazdów 6-letnich. 

Z reguły leasing samochodów używanych obejmuje samochody nie starsze niż 6-8 lat. W chwili zakończenia umowy ich wiek nie może przekraczać 10 lat. W większości przypadków oferty dotyczą 3 i 4-letnich  pojazdów. 

Mercedes-Benz EQA EQA 300 4M
Mercedes-Benz
EQA

Rata leasingu:

3 174 zł
netto / miesiąc

Co wpływa na wysokość raty w leasingu samochodowym? 

Wysokość raty to Twój podstawowy koszt wynikający z umowy leasingowej. Wartość miesięcznej opłaty jest wypadkową wielu czynników. Zaliczamy do nich przede wszystkim: 

  • wartość przedmiotu leasingu samochodowego, 
  • okres umowy, 
  • wysokość wkładu własnego, 
  • wartość wykupu, 
  • stopy procentowe, 
  • marża firmy leasingowej. 

Największy wpływ na wysokość raty w leasingu samochodowym ma wartość samochodu oraz liczba rat. Załóżmy, że wartość przedmiotu umowy to 100 tysięcy złotych a okres jej trwania to 50 miesięcy. Proste działanie matematyczne pozwala stwierdzić, że wysokość Twojej raty wyniesie w tym przypadku 2000 złotych. Wystarczy jednak, że wykorzystasz możliwość rozłożenia płatności na maksymalne 84 miesiące, aby wysokość cyklicznej płatności spadła do niespełna 1200 złotych. Wysokość raty obniża także wpłata wstępna i koszt wykupu. Ich wartość należy odjąć od całkowitej wartości samochodu, która stanowi podstawę wyliczenia miesięcznej opłaty. Im wyższa wpłata własna i kwota odkupu, tym niższe raty leasingu. 

Na wysokość miesięcznej raty leasingowej wpływa także obowiązkowe ubezpieczenie samochodu. Firmy leasingowe wymagają wyboru pełnego pakietu ubezpieczenia (OC/AC/NNW). Większość leasingodawców daje jednak możliwość ubezpieczenia samochodu we własnym zakresie. Wtedy jego koszt nie zwiększa wysokości raty leasingowej. Z drugiej strony wybór pakietu dealerskiego oferowanego przez leasingobiorcę może być dla Ciebie korzystniejszy finansowo niż ubezpieczenia pojazdu we własnym zakresie. 

Kolejnym czynnikiem wpływającym na wysokość raty jest wysokość stóp procentowych. Leasing samochodowy to forma kredytowania, a więc wysokość raty zależy bezpośrednio od wartości wskaźnika WIBOR. Zasada jest prosta – wraz ze wzrostem stóp procentowych rośnie rata leasingu samochodowego.  

Ostatnim czynnikiem wpływającym na ratę leasingową jest marża dealera, który ponosi koszty związane z zakupem pojazdu i utratą jego wartości. Podpisując umowę leasingową z klientem, dealer musi zamortyzować te koszty oraz dodać do tego swój zarobek. To powszechna zasada obowiązująca w handlu. Niezależnie czy przedmiotem transakcji jest samochód, meble czy świeże pieczywo. 

Nie zapominaj także o często pomijanym czynniku, jakim  są…negocjacje. Każdy dealer oferujący leasing samochodów nowych lub używanych ma założoną pewną „rezerwę”, którą może wykorzystać podczas rozmów z klientem. I nie chodzi w tym przypadku jedynie o obniżenie wysokości raty, ale także o usługi dodatkowe, które mogą znaleźć się w Twoim pakiecie. 

Z Twojego punktu widzenia bardzo ważną kwestią jest wysokość marży i wkładu własnego. W przypadku leasingu samochodów używanych te koszty są nieco wyższe. Zazwyczaj minimalny wkład własny na auto używane wynosi ok. 10%. Ponadto możesz zostać obciążony kosztami wyceny wartości pojazdu, która jest zlecana dla wszystkich pojazdów używanych. 

Dostępny od rękiPolecamy
Citroën C3 Feel Pack
Citroën
C3

Rata wynajmu:

930 zł
netto / miesiąc

Opłata wstępna i koszt wykupu auta w leasingu samochodowym 

Stałym elementem leasingu samochodowego jest opłata wstępna oraz koszt wykupu pojazdu. Ich wysokość różni się w ofertach poszczególnych firm leasingowych. Opłata wstępna nazywana jest również początkową lub czynszem inicjalnym. Z założenia ma ona zabezpieczać dealera przed ryzykiem niewywiązania się przez klienta z zapisów umowy. Czynsz inicjalny jest opłatą bezzwrotną. W przypadku leasingu samochodów używanych jej wartość może wynosić nawet 45%. Dla nowych pojazdów jest to średnio 10-30%,  choć dealerzy często proponują opłatę wstępną w wysokości 1% lub całkowicie z niej rezygnują. Musisz jednak pamiętać, że czynsz inicjalny zależy także od Twojej płynności finansowej. W przypadku klientów, którzy nie mają wysokiej zdolności leasingowej, dealerzy często wymagają wyższej opłaty wstępnej. Jednocześnie w przypadku wysokiej wpłaty początkowej możesz liczyć na uproszczoną procedurę weryfikacji zdolności finansowej. 

Koszt wykupu to tak naprawdę ostatnia rata leasingu samochodowego, po opłaceniu której pojazd staje się Twoją własnością. Jej wartość może być bardzo zróżnicowana. Na rynku dostępne są oferty z kosztem wykupu rzędu 1-5% wartości pojazdu. Na przeciwległym biegunie znajdują się oferty leasingu z wartością wykupu przekraczającą 25%. Jeśli planujesz zatrzymać  pojazd po zakończeniu leasingu, to powinieneś wybrać ofertę z niską kwotą wykupu. W przeciwnym wypadku zdecyduj się na umowę z wysokim wykupem. W ten sposób automatycznie obniżysz miesięczną ratę. 

Dodatkowe koszty leasingu samochodowego 

Listę dodatkowych kosztów leasingu samochodowego możemy podzielić na dwie części – wydatki obowiązkowe i opcjonalne. W pierwszej grupie znajdą się na pewno koszty: 

  • ubezpieczenia samochodu, 
  • eksploatacji pojazdu, 
  • napraw serwisowych leasingowanego samochodu, 
  • rejestracji pojazdu. 

Ubezpieczenie leasingowanego samochodu możesz zorganizować we własnym zakresie. Korzystniejszy cenowo jest jednak wybór pakietu dealerskiego. Coraz większą popularnością cieszy się dodatkowe ubezpieczenie GAP, które chroni Cię przed stratą finansową w razie szkody całkowitej lub kradzieży pojazdu. 

Po Twojej stronie znajdują się także koszty codziennej eksploatacji oraz naprawy samochodu. Szczegółowe zasady dotyczące serwisowania pojazdu w leasingu zawarte są w dokumencie OWUL (Ogólne Warunki Umowy Leasingowej). Każdy dealer ma własny wzór takiego dokumentu. W większości przypadków serwis leasingowanego  samochodu powinien odbywać się w punktach akceptowanych przez producenta lub dystrybutora auta. Najczęściej są to autoryzowane stacje obsługi. Serwis w ASO to pewność montażu fabrycznych podzespołów i wykonania wszystkich napraw zgodnie ze sztuką. Naprawy samochodu to bardzo ważny punkt umowy leasingowej. Wykonywanie ich niezgodnie z zapisami OWUL może skutkować nałożeniem na Ciebie dodatkowych kosztów. Czy to oznacza, że leasingowane auto zawsze należy serwisować w ASO? W praktyce jeśli planujesz wykup pojazdu po zakończeniu umowy, to możesz naprawiać go w wybranym przez siebie punkcie. Jeśli jednak samochód ma być zwrócony leasingodawcy, to powinieneś bezwzględnie zadbać o serwis w ASO. 

Dealerzy oferujący leasing samochodowy często przygotowują gotowe pakiety usług dodatkowych, wśród których znajduje się: 

  • wsparcie w zakresie likwidacji szkody, 
  • samochód zastępczy na czas naprawy leasingowanego pojazdu, 
  • pełna obsługę serwisową, 
  • serwis opon. 

Dodatkowym kosztem, o którym wspominaliśmy na początku, jest wycena pojazdu używanego. Warto jednak zaznaczyć, że nie wszyscy leasingodawcy obciążają nim klientów. 

W iBemo oferujemy profesjonalne wsparcie naszych doradców w zakresie wyboru najkorzystniejszego wariantu umowy leasingowej, który zapewni. 

Dlaczego warto wybrać leasing samochodowy u sprawdzonego dealera? 

Sprawdzony dealer gwarantuje pewne pochodzenie pojazdów oraz przejrzyste zasady leasingu. Tak właśnie jest w przypadku iBemo. Wspiera nas grupa dealerska Bemo Motors, działająca w branży od blisko 30 lat. Dysponujemy rozwiniętą siecią salonów. Współpracujemy bezpośrednio z importerami. Oferujemy samochody osobowe i dostawcze marki Mercedes Benz, Peugeot, Ford, Volvo, Hyundai, Mazda, Citroen, DS czy LEVC. Profesjonalny zespół doradców będzie dla Ciebie wsparciem w zakresie wyboru najlepszego pojazdu oraz ustalenia najkorzystniejszych warunków umowy. Nasi konsultanci odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania oraz przygotują prezentację video samochodu. Współpracujemy ze sprawdzonymi partnerami oferującymi wiele dodatkowych usług finansowych i serwisowych. Korzystając z oferty iBemo, wybierasz bezpieczeństwo oraz przejrzystość całego procesu. Dla Twojej wygody umożliwiamy zdalne podpisanie umowy i dostarczenie wybranego samochodu pod wskazany adres. W iBemo otrzymasz najkorzystniejszą ofertę leasingu pojazdu do firmy.