Jak wyglądał wykup pojazdu z leasingu przed wprowadzeniem Nowego Ładu?

Twórcy Nowego Ładu postanowili uregulować zasady dotyczące wykupu firmowego pojazdu z leasingu. Wedle ustawodawcy w innych krajach Unii Europejskiej wykupienie samochodu odbywa się wyłącznie przez firmę. Dodatkowo, sprzedaż bez podatku możliwa jest dopiero po upływie 5 lat. Do tej pory polscy przedsiębiorcy sprzedający pojazd wykupiony z leasingu mogli uniknąć płacenia podatku dochodowego. Było to dla nich bardzo korzystnym rozwiązaniem.

Po zakończeniu umowy leasingowej przedsiębiorca mógł skorzystać z wykupu prywatnego lub na firmę. Pierwszy z tych przypadków nie dotyczył sytuacji, w której leasingobiorcą jest spółka prawa handlowego (spółka z o.o. oraz spółka akcyjna). W takim przypadku przedsiębiorca po wykupie był zobowiązany zaliczyć pojazd do majątku firmy. W momencie, gdy po zakończeniu umowy leasingowej pojazd stawał się częścią majątku firmy i był zaliczany do kosztów uzyskania przychodu, jego odsprzedaż skutkowała obowiązkiem zapłaty podatku. Wykup na cele prywatne dawał większe możliwości optymalizacji podatku dochodowego PIT.

W przypadku wykupu na cele prywatne bardzo ważną kwestią była jego wartość. Jeżeli kwota wykupu nie przekraczała 10 tysięcy złotych, to nabycie pojazdu można było zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu. Następnie, po upływie 6 miesięcy od zakończenia miesiąca, w którym nastąpił wykup, przedsiębiorca mógł sprzedać auto jako osoba prywatna po jego rynkowej wartości. Jednocześnie faktura sprzedaży nie była ewidencjonowana w rejestrze kosztów firmy. W przypadku wykupu przekraczającego 10 tysięcy złotych przedsiębiorca był zobowiązany potraktować pojazd jako nowy środek trwały i zamortyzować.

Ważna dla leasingobiorców była także ostatnia rata (rata wykupu) i związana z nią wysokość podatku VAT naliczanego w chwili wprowadzenia wykupionego pojazdu do majątku prywatnego. Do końca 2021 roku podatek VAT był naliczany wyłącznie od ostatniej raty leasingowej. Zazwyczaj stanowiła ona mały odsetek wartości samochodu, co przekładało się na wysokość zobowiązania podatkowego.

Jak zmieniły się zasady dla leasingobiorców po wejściu w życie Nowego Ładu?

Zmiany dotyczące leasingu wprowadzone od 1 stycznia 2022 roku przez Polski Ład najbardziej dotkną przedsiębiorców, którzy zdecydują się na koniec umowy leasingowej wykupić pojazd poniżej jego wartości rynkowej. W myśl nowych przepisów:

  • Pojazd wykupiony z leasingu do majątku prywatnego będzie traktowany jako prywatne dobro dopiero po upływie 5 lat od wykupu. Okres ten będzie liczony od roku, po którym została opłacona ostatnia rata. W rzeczywistości okres ten może się zatem wydłużyć do 6 lat. Przed upływem tego czasu środki uzyskane ze sprzedaży auta wykupionego z leasingu będą uznawane za przychód z działalności gospodarczej.
  • Przedsiębiorca po wykupie pojazdu z leasingu do majątku prywatnego będzie zobowiązany zapłacić podatek VAT obliczony od realnej wartości rynkowej samochodu, a nie od wysokości ostatniej raty.

Zmiany wprowadzone w ramach Nowego Ładu szczególnie dotknęły przedsiębiorców, którzy przed końcem 2021 roku:

  • wykupili pojazd po zakończeniu umowy leasingowej i nie zdążyli go sprzedać,
  • podpisali umowę leasingową z myślą o skorzystaniu z wykupu prywatnego.

Poprawki wprowadzone w trakcie prac legislacyjnych (m.in. na wniosek Związku Polskiego Leasingu) otoczyły „ochroną” pierwszą z wymienionych grup. W efekcie przedsiębiorcy, którzy wykupili pojazd z leasingu przed końcem 2021 roku, nie będą musieli wykazać przychodu z jego odsprzedaży w przyszłości. Niestety rozwiązanie to nie ratuje sytuacji drugiej grupy przedsiębiorców, których umowy leasingowe zakończą się w 2022 i kolejnych latach.

Przedsiębiorca, który ma zamiar sprzedać auto wykupione z leasingu i jednocześnie skorzystać z ulg podatkowych, będzie musiał odłożyć transakcję nawet o 6 lat. Jeśli dodamy do tego 3-letni okres obowiązywania umowy leasingowej, to w momencie sprzedaży pojazd będzie miał już 9 lat. Dla przedsiębiorcy oznacza to wyraźny spadek wartości auta. W efekcie sprzedaż takiego samochodu stanie się mało opłacalna. Taki stan rzeczy może skutkować wzrostem średniego wieku pojazdów poruszających się po polskich drogach, co przełoży się na gorszy stan techniczny aut.

Najbardziej niekorzystną sytuacją dla leasingobiorcy jest oczywiście wykup pojazdu do majątku prywatnego poniżej wartości rynkowej i jego sprzedaż przed upływem terminu przyjętego w ustawie. W takiej sytuacji sprzedający będzie zobowiązany do zapłaty podatku PIT. Dodatkowo sprzedaż pojazdu podwyższy dochód firmy. W związku z tym przedsiębiorca zapłaci wyższą składkę zdrowotną, która od 2022 roku wynosi 9% (przy rozliczaniu na zasadach ogólnych wg stawek 17 i 32%) lub 4,9% dochodu (przy rozliczaniu podatkiem liniowym).

Leasing a Polski Ład – jak korzystnie wykupić pojazd z leasingu?

Niemal równocześnie z wejściem w życie Nowego Ładu pojawiły się pierwsze pomysły, jak w sposób legalny obejść wprowadzone przepisy. Aby uniknąć konieczności wykazania przychodu w przypadku sprzedaży auta wykupionego prywatnie z leasingu, można przekazać go w formie darowizny.

Najlepiej, jeśli osobą obdarowaną będzie:

  • małżonek,
  • zstępny (syn, córka, wnuk, prawnuk),
  • wstępny (matka, ojciec, dziadkowie),
  • pasierb,
  • rodzeństwo,
  • ojczym,
  • macocha.

Są one zwolnione z obowiązku zapłaty podatku od darowizny.

Osoba obdarowana może sprzedać przekazany jej pojazd. Jeśli zrobi to po upływie przynajmniej pół roku od końca miesiąca, w którym nastąpiła darowizna, nie zapłaci podatku dochodowego (PIT). Warto przy tym pamiętać, że jeżeli suma darowizn od jednego darczyńcy w ciągu 5 lat przekroczy kwotę 9637 zł i nie zostanie przekazana w formie aktu notarialnego, to obdarowany jest zobowiązany do złożenia w Urzędzie Skarbowym druku SD-Z2. Czas na złożenie dokumentu wynosi 6 miesięcy od momentu przyjęcia darowizny.

Darowizna nie zwalnia darczyńcy z obowiązku rozliczenia i zapłaty VAT, jeśli podatek ten został odliczony przy wykupie. Aby uniknąć tego obowiązku, darowiznę należy poprzedzić wykupem prywatnym.

Nowy Ład a leasing w 2022 roku – czy są jakieś alternatywy?

Niektórzy analitycy przewidują, że zmiany wprowadzone w ramach Nowego Ładu spowodują wzrost kosztów leasingu nawet o 20% względem najmu długoterminowego. Z punktu widzenia przedsiębiorcy najkorzystniejszą formą leasingu jest obecnie umowa z:

  • krótkim okresem trwania (optymalnie 2-3 lata)
  • minimalną wpłatą wstępną,
  • niskimi miesięcznymi ratami,
  • maksymalną wartością wykupu.

W iBemo oferujemy umowę leasingu zawieraną nawet na 2 lata oraz zniesienie wpłaty własnej. Atrakcyjne warunki obejmują również nowe firmy (już od 9. miesiąca prowadzenia działalności gospodarczej).

W kontekście zmian wprowadzonych wraz z Nowym Ładem korzystną alternatywą dla leasingu staje się wynajem długoterminowy. Ta forma finansowania to z formalnego punktu widzenia leasing operacyjny z częściową lub pełną obsługą pojazdu. Największe zalety dla przedsiębiorcy wynikające z wynajmu długoterminowego to:

  • Brak obowiązku wykupu auta - przedsiębiorca nie osiąga przychodu ze sprzedaży, a tym samym unika dodatkowych obciążeń podatkowych.
  • Optymalizacja kosztów – przedsiębiorca nie ponosi dużych kosztów związanych z zakupem pojazdu do firmy, a także może długoterminowo planować budżet dzięki przewidywalnym kosztom użytkowania samochodu.
  • Łatwe zarządzanie flotą – przedsiębiorca nie zajmuje się organizacją spraw związanych z serwisem i przeglądami aut flotowych, ponieważ usługi te są ujęte w miesięcznej opłacie.
  • Korzyści podatkowe – przedsiębiorca zalicza miesięczną ratę wynajmu do kosztów uzyskania przychodu oraz odlicza podatek VAT.

Wynajem długoterminowy w iBemo to przede wszystkim prostota procesu finansowania oraz przewidywalne koszty użytkowania samochodu. Zespół profesjonalnych doradców pomaga w konfiguracji pojazdu oraz dopasowaniu najkorzystniejszych warunków kontraktu. Jako przedsiębiorca możesz także liczyć na kompleksowe wsparcie przez cały okres obowiązywania umowy.