Dlaczego instytucje finansowe nisko oceniają zdolność kredytową nowych firm?
Czym jest leasing dla nowych firm?
Pojęcie leasing dla nowej firmy wymaga pewnego doprecyzowania. Sama forma finansowania jest powszechnie znana. Warto zatem wyjaśnić definicję „nowa firma”. Dla każdego leasingodawcy może mieć nieco inne znaczenie ze względu na prowadzoną politykę. W uproszczeniu ten sposób finansowania dla nowych firm może mieć następującą formę:
- leasing od pierwszego dnia działalności,
- leasing dla firm działających przynajmniej 3 miesiące,
- leasing dla firm działających przynajmniej pół roku,
- leasing dla firm działających przynajmniej 12 miesięcy.
Leasing dla nowo otwartych firm – co może być przedmiotem finansowania?
Przedmiotem leasingu dla nowo otwartych firm mogą być:
- samochody osobowe i dostawcze,
- ciągniki siodłowe i pojazdy ciężarowe,
- maszyny oraz inne urządzenia produkcyjne.
Najłatwiej jest uzyskać leasing samochodu osobowego lub dostawczego dla nowej firmy. W tym przypadku można liczyć na uproszczoną procedurę, w ramach której wystarczy przedstawić jedynie dokument tożsamości oraz podstawowe dane firmy. Leasing samochodu dla nowych firm jest dostępny również dla działalności z krótkim stażem. W ich przypadku leasingodawcy stosują wyższą wartość wpłaty wstępnej.
W leasingu aut ciężarowych wymagany jest dłuższy staż firmy na rynku (przynajmniej pół roku) i udokumentowane przychody. Startupy mogą skorzystać z tej formy finansowania, jeśli stanowią kontynuację dotychczasowej aktywności zawodowej właściciela firmy. Idealnym przykładem takiej sytuacji jest działalność transportowa. Często jej właściciel ma już doświadczenie w branży, zdobyte podczas pracy w innej firmie. W takiej sytuacji leasingodawcy są często mniej restrykcyjni, ze względu na niższe ryzyko niewypłacalności.
Największe wymagania obowiązują w przypadku specjalistycznych maszyn, linii produkcyjnych czy urządzeń. W takiej sytuacji leasingodawcy często wymagają dłuższego stażu (ponad 12 miesięcy) oraz przedstawienia dokumentów finansowych potwierdzających zdolność kredytową.
Leasing dla firmy – jak wygląda procedura zawarcia umowy?
Procedura udzielania leasingu dla nowych firm składa się z dwóch etapów:
- Złożenie wniosku.
- Weryfikacja zdolności kredytowej wnioskodawcy.
Złożenie wniosku może być realizowane według procedury uproszczonej lub pełnej. W ramach procedury uproszczonej należy dostarczyć następujące dokumenty:
- dane rejestrowe firmy (NIP, REGON),
- dowód osobisty,
- wniosek leasingowy.
Dokumenty można przesłać drogą elektroniczną.
Procedura pełna wymaga przedstawienia następujących dokumentów:
- PIT-36, CIT-8, KPiR, bilans oraz rachunek zysków i strat, statystyczne sprawozdanie finansowe F-01 (w zależności od formy działalności),
- oświadczenie o wysokości przychodu i dochodu za ostatni zamknięty miesiąc obrachunkowy.
W zależności od stopnia skomplikowania transakcji firma leasingowa może wymagać przedstawienia dodatkowych dokumentów jak:
- zaświadczenie z urzędu skarbowego o braku zaległości podatkowych,
- zaświadczenie z ZUS o braku zaległości,
- dokumenty potwierdzające stałe dochody firmy za ostatnie 3 miesiące,
- oświadczenie majątkowe,
- opinie innych firm leasingowych potwierdzające terminowość spłaty zobowiązań,
- umowy współpracy dotyczące realizowanych kontraktów,
- certyfikaty i autoryzacje,
- pozostałe dokumenty mające wpływ na ocenę sytuacji majątkowej i finansowej wnioskodawcy.
Po złożeniu wymaganych dokumentów leasingodawca sprawdza je i weryfikuje wnioskodawcę w bazie BIK, KRD itp. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku można przystąpić do procedury zawarcia umowy leasingu dla nowej firmy.
Procedura zawarcia umowy leasingu obejmuje:
- Podpisanie umowy.
- Odbiór przedmiotu leasingu.
iBemo maksymalnie upraszcza ten etap, oferując możliwość zdalnego podpisania umowy oraz opcję dostawy leasingowanego pojazdu pod dom. To pozwala na bezpieczną finalizację transakcji bez konieczności bezpośredniego kontaktu.
Leasing dla nowych firm – czy można uniknąć obowiązku wpłaty własnej?
Wpłata własna, nazywana także czynszem inicjalnym, to stały element umowy leasingowej. Jej wysokość jest warunkowana przepisami prawa i wynosi od 1% do 45% wartości przedmiotu leasingu. Górne wartości czynszu inicjalnego mogą być sporym wyzwaniem szczególnie dla nowych firm, które nie dysponują jeszcze wystarczającymi rezerwami finansowymi. Dla leasingodawcy jest to forma zabezpieczenia na wypadek niewypłacalności leasingobiorcy.
Biorąc leasing na nową firmę, można obniżyć wartość czynszu inicjalnego. Należy jednak przedstawić leasingodawcy odpowiednią formę zabezpieczenia umowy na wypadek utraty wypłacalności. Może nią być:
- poręczenie wystawione przez inną firmę lub osobę prywatną,
- weksel in blanco,
- blokada na rachunku bankowym, która najczęściej dotyczy lokaty,
- gwarancja odkupu,
- hipoteka na nieruchomość,
- umowa przewłaszczenia majątku.
Poręczenie leasingu to jeden z podstawowych wymogów leasingodawcy w stosunku do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Ta forma zabezpieczenia umożliwia odzyskanie środków w razie niewypłacalności. Ocena ryzyka jest nieco mniej restrykcyjna w przypadku spółki z o.o., która powstała w wyniku przekształcenia dotychczasowej, indywidualnej działalności. Większe obostrzenia obowiązują dla spółek z o.o. tworzonych od zera.